بختیاری


بختیاری

معرفی سرزمین بختیاری


فرخ روز زاگرس

 
روز فرخشهر

فرخ روز زاگرس

شهركرد- چهارمحال وبختیاری سرزمین خوش آب و هوایی است در فلات مركزی ایران كه در گذشته به دو منطقه بختیاری نشین و چهارمحال نشین تقسیم می شده است.

فرخ روز زاگرس

در دوره های تاریخی مناطق كوهرنگ، ایذه مالمیر، مسجد سلیمان ،باغملك، لردگان لاران و اردل مناطق بختیارنشین بودند و فرخشهر ،چالشتر ،بروجن ،سامان و دهكرد مناطق چهارمحال محسوب می شدند.

اداره سیاسی مناطق چهارمحال در دوره های تاریخی زیر نظر فرمانداری كل در اصفهان بود و مناطق بختیار نشین نیز از طریق خوزستان اداره می شد.

در منطقه چهارمحال دو منطقه تاریخی چالشتر و فرخشهر نیز با سابقه ای تاریخی از مهمترین مراكز داد و ستد و راهبردی در سطح این منطقه بوده است.

در این بین فرخشهر یا قهفرخ قدیم یكی از شهرهای باسابقه تاریخی در چهارمحال وبختیاری می باشد كه به دلیل قرار گرفتن در مسیر اصفهان به جنوب یكی از مراكز مهم فرهنگی و سیاسی چهارمحال وبختیاری بود.

وجود كتیبه گردنه رخ در قهفرخ نشان می دهد كه این شهر یكی از شهرهای مهم و استراتژیك در فلات مركزی ایران بوده و در دوره صفویه این شهر یكی از مناطق مهم حضور نخبگان در دوران پایتختی اصفهان در زمان شاه عباس صفویه بود.

قهفرخ برگرفته از گردنه‌ای به نام 'رخ 'در پیرامون فرخشهر است كه بعدها به فرخ‌شهر تغییر نام یافت و مردمان این شهر به از ابتدای شكل گیری این منطقه زبان فارسی تكلم می كرده اند.

در فرخشهر قدیم یا قهفرخ سه جاده تاریخی ، اصفهان را به منطقه جنوب ایران متصل می كرده كه در این بین دامنه شرقی كوه رخ نشان می دهد بنای نخستین آن در دوره عیلامی ها پایه گذاری شده است.

قهفرخ نام پیشین فرخ شهر در سال 1349به پیشنهاد جمعی از اهالی به فرخ شهر تغییر یافت و قهفرخ معرب واژه مخفف 'كوه فرخ' بوده و ابن بطوطه جهانگرد مسلمان در سفر به ایدج یا ایذه به منزلگاهی به نام 'كه الرخ ' اشاره می‌كند كه آخرین منطقه تحت حكومت اتابكان لر به حساب می‌آمد و همان كوه رخ یا قهفرخ بوده است.

در راستای نگاهی تاریخی به فرخشهر،اكنون از روز بیستم اردی بهشت ماه در تقویم چهارمحال وبختیاری به عنوان ' روز فرخشهر ' نام می برند.

بیستم اردی بهشت ماه در چهارمحال وبختیاری با عنوان روز شهر تاریخی ' فرخشهر ' نامگذاری شد، تا از پس این روز با نام شهر فرخشهر عجین شود.

رییس شورای اسلامی شهر فرخشهر گفت:همایش روز'فرخشهر ' در بیستم اردی بهشت ماه سال جاری با عنوان 400سال شعر و ادب فرخشهر برگزار می شود.

' پرویز شاهقلیان ' به ایرنا افزود:همایش روز فرخشهر با همكاری شورای اسلامی شهر ، شهرداری فرخشهر و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شهركرد برگزار خواهد شد.

وی گفت:فرخشهر یكی از قدیمی ترین نقاط چهارمحال وبختیاری است كه برخی از باستان شناسان قدمت تاریخی آن را با توجه به ظرف سفالی یافته شده در منطقه 'ربات ' (رباط)به شش هزار سال و برخی از كارشناسان و مورخان از جمله تاریخ ابن بطوطه تاریخ ان را 600 ساله می دانند.

شاهقلیان یادآور شد: شهر فرخشهر شاعرانی بزرگی در طول تاریخ داشته است و این شهر ، شاعرانی بزرگی چون هجران، آصف و مطبوع قهفرخی را به جامعه فرهنگی و هنری ایران معرفی كرده است.

رییس شورای شهر فرخشهر تاكید كرد: شهر فرخشهر در حوزه ادبیات پارسی از زمان مشروطه تاكنون دارای انجمن های ادبی مختلفی بوده است.

به گفته وی، روز بیستم اردی بهشت ماه سالروز شهادت حسین صمدزاده از فرهنگیان تلاش گر می باشد كه این روز در تاریخ و فرهنگ مردم برای همیشه زنده باقی می ماند.

وی گفت:از سوی محققان و پژوهشگران 17مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد كه از سوی هیات علمی این همایش 10 مقاله برتر پذیرفته شد كه این مقالات در روز همایش ارائه و در قالب كتابی منتشر می شود.

شهردار فرخشهر نیز گفت:فرخشهر پتانسیل زیادی در حوزه جذب گردشگر و توریست دارد و این شهر نیازمند معرفی بیشتر است.

'علی اصغر حاج حیدری ' افزود:قنات هفتصد ساله این شهر در زمان خشكسالی دارای 60لیتر و در زمان تر سالی دارای 160لیتر دبی اب است و این شهر از نظر فضای سبز و وجود جاذبه های طبیعی یكی از شهرهای بسیار مهم می تواند باشد.

وی تصریح كرد:چهار ركن بافت قدیمی این شهر شامل عصارخانه ، حمام قدیمی سالار ، حسینیه سالار و مسجد جامع می باشد كه به عنوان یك جاذبه گردشگری می توان مطرح باشد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان شهركرد نیز گفت: تجلیل از شاعران از برنامه های این اداره است كه با توجه به حركت خوب شورای اسلامی فرخشهر و شهرداری برای نكوداشت 400سال شعر فرخشهر، این اداره آمادگی لازم برای همكاری با همایش را دارد.

'جواد كارگران ' افزود: شاعران فرخشهری در چند سال اخیر موفقیت های مهمی در جشنواره های ملی كسب كرده اند و این شهر پتانسیل بالایی در ادبیات دارد.

دبیر اجرایی همایش روز فرخشهر نیز گفت: شاعران فرخشهر در دوره های مختلف تاریخی از زمان صفویه به بعد در ادبیات ایران حضور داشته اند كه ' سیلم ' و ' مقبل قهفرخی ' در سال 917هجری قمری اشعاری را از خود به یادگار گذشته اند.

'محمدرضا سمیع قهفرخی ' افزود:اكنون از 122شاعر این استان نیز 17شاعر داری مقام كشوری می باشند و برخی از شاعران این استان در سطح ملی شناخته شده می باشند و تالیف هایی نیز دارند.

به گزارش ایرنا، شهر فرخشهر در 10كیلومتری مركز چهارمحال وبختیاری واقع شده و سومین شهر این استان از نظر جمعیتی می باشد.

از محمود رییسی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: - | تاريخ: شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |